DUHONYI ANITA

Joensuu, Finnország

2019. július 31-augusztus 4.

TEACHING ENVIRONMENTS – WHAT KIND OF SCHOOLS SHOULD WE BUILD IN THE FUTURE? (Tanítási környezet -  Milyen iskolákat létesítsünk a jövőben?)

Pedagógusi pályafutásom során először vettem részt Erasmus+ programon. A tanfolyamot az eduKarjala szervezte. Finnországban immár negyedik alkalommal jártam, ismét gyönyörködhettem a finn tájban és élvezhettem a nyugalmat, csendet, a finn emberek kedvességét. Ezúttal betekintést nyerhettem a finn oktatási rendszerbe és az intézményeket is közelebbről megfigyelhettem.

A városról pár mondatban: Joensuu Helsinkitől kb. 360 km-re található északi irányban, Észak-Karéliában. A Pielis folyó szeli át a várost, amely számos hídjával, parkjával kellemes látványt és kikapcsolódást nyújt a látogatóknak. Helsinkiből repülőgéppel, busszal vagy vonattal is eljuthatunk ide; én a repülőt választottam, ez kb. 1 órás utat jelent Helsinkiből.

Élményeimet, tapasztalataimat napokra lebontva szeretném megosztani.

1. nap (július 31.)

Tanárunk, Esa Räty

Ismerkedés a kurzus tagjaival, a finn oktatási rendszer megismerése, iskolalátogatás.

A kurzus legtöbb foglalkozása a Joensuun Yhteiskoulun Lukio-ban kapott helyet; ez egy gimnázium felsőbb osztályainak megfelelő iskola.

A csoportunk 10 főből állt, 4 portugál, 3 lett, 1 olasz és 1 spanyol kollégával ismerkedhettem meg. Mindenki az országára jellemző édességet tett ki a kisasztalra, így egymás étkezési vagy inkább nassolási kultúráját is megismerhettük egy finom kávé mellett.

Ezután tanárunk, Esa Räty bemutatta Finnországot, a finnekre jellemző tulajdonságokat is megbeszéltük. Végül a finn oktatási rendszer bemutatására került sor. Szinte mindenki megdöbbent ennek hatékonyságán, a finnek modernségén, IKT eszközeik használatán.

Délután egy általános iskolát látogattunk meg Kontiniemiben. Ebben az iskolába csak cipő nélkül volt szabad körbenézni – ez az iskola politikája, tisztán, rendezetten tartanak itt mindent. Az igazgatónő körbevezette a csoportot az egész iskolában, így megtekinthettük az iskola tantermeit, zenetermét, tanári szobáját, éttermét (külön kihangsúlyozta, hogy ezt nem kantinnak, hanem étteremnek nevezik), a pszichológus szobáját, sőt, még azt a helyiséget is, amelyben a kazán és a hűtőrendszer található.

A Kontioniemi általános iskola belülről, az ebédlő

2. nap (augusztus 1.)

A délelőtt folyamán Niina Holopainen angoltanárnő bemutatta a csoportnak, hogy a mesterséges intelligenciát és a különböző IKT eszközöket hogyan lehet használni az oktatásban, a tanórákon. Megismerkedhettünk Alexával, a „beszélő dobozzal”, aki Niinának visszaválaszolt a hogyléte felől érdeklődő kérdésére.  Kipróbálhattuk az iPad-okat, sőt, még az angol nyelvtanhoz kapcsolódó szabaduló szobás játékot is játszhattunk rajta. Ezt mindenki nagyon élvezte!

iPad-on dolgozunk, Niina segít

Niina éppen bemutatja, hogyan működik a Tour Creator

Megismertük a peda.net tanítást segítő programot, a Thinglink 360 és a Tour Creator applikációkat. Előbbivel a mobiltelefonnal összekötve panorámaképeket lehet készíteni egy speciális kamera, a Ricoh Theta V-360 kamera segítségével, majd a képen látható különböző objektumokhoz információkat, videókat lehet hozzáadni. Utóbbival ingyen készíthetünk feladatokat, amennyiben van Google fiókunk. Az is kiderült, hogy a finnek robotot is használnak a nyelvtanításban, és ezt a gyerekek nagyon szeretik. A robot neve Elias.

Délután egy kincskereső feladatot is kaptunk, amelyhez a Google térképet használni kellett az okostelefonunkon, és a város bizonyos látnivalóinál „elhelyezett, Google térképen felvillanó kérdésre válaszolni kellett. Ez egy interaktív városnézés volt, és sok érdekes információt megtudtunk Joensuu épületeiről.

Tanítás után szaunázással egybekötött barbeque estet tartottunk a Jääkarhu Club (magyarul jegesmedve) szaunaközpontban, amely a Saimaa-tó partján található Joensuu külvárosi részén. A bátrabbak szaunázás után beugrottak a 15°C-os tóba, majd rövid mártózás után újból visszamentek a szaunába. A kevésbé bevállalósak sétálni mentek a tó partján és gyönyörködtek a finn naplementében. A szaunázás-fürdőzés után pedig nagyon finom vacsorát kaptunk: grillezett kolbász-szerűséget (makkara), grillezett lazacot, és egyéb finomságokat. Rénszarvashús ízű vajkrémmel is találkoztunk itt – mindenki csodálkozva nézte a dobozt, majd kipróbálta.

A szaunaközpont

3. nap (augusztus 2.)

A napot iskolalátogatással kezdtük. Joensuu egyik, a gimnázium alsóbb évfolyamainak megfelelő intézményt néztük meg (Joensuun Lyseon Peruskoulu). Ez az iskola 10 éves, de már „öregnek” számít a finnek szerint. Nem néztük meg az összes tantermet idő hiányában, de az iskola 80%-át így is láttuk. Megtudtuk, hogy a finneknek van egy háztartástanhoz hasonló tantárgya, amelyben sütni, főzni, takarítani (!), vasalni, varrni, barkácsolni, fúrni-faragni tanulnak. Fiúknak és lányoknak ez mind kötelező, nincs nemek szerint bontva a tantárgy. A fiúk kifejezetten élvezik a főzést!

Kémia terem az iskolában

Kifejezetten kíváncsiak voltunk az iskola tanári szobájára, így azt is megnézhettünk, sőt egy feketét is elfogyasztottunk ott Marimekko bögrében. Külön kívánságra Seppo, az iskola igazgatóhelyettese tanári- és diák órarendet is kinyomtatott nekünk. Mindenre kíváncsiak voltunk!

A legjobban az elfáradt diákok és tanárok számára is használható „relax szoba” tetszett mindenkinek.

A relax szoba babzsákokkal

Ebédszünet után visszatértünk „saját” iskolánkba, Esa iskolájába. Kisebb csoportokban az egész iskolát felfedeztük, erre 2 órát kaptunk. Soknak tűnt, de az idő gyorsan elrepült ebben a hatalmas iskolában. Számunkra érdekes dolgokat kellett gyűjteni, majd megosztani a többiekkel. Szinte minden csoportnak feltűntek az ergonomikus székek, amelyeken nem lehet görbe háttal ülni. A finnek még arra is odafigyelnek, hogy a tanárok gerince kímélve legyen!

Esa iskolája, a Joensuun Yhteiskoulun Lukio

Mint megtudtuk, az iskola diákjai beleszólhattak abba, hogy milyen padokat és székeket vegyenek a tantermekbe - többet kipróbálhattak, és a legkényelmesebbet választották ki.

Az is feltűnt, hogy az iskolának nincs könyvtára.  Amikor az épületet felújították, berendezték, odafigyeltek arra, hogy semmi felesleges ne legyen az iskolában. Ezt a könyvtárra is értették, hiszen minden megvan digitális formátumban, illetve a városi könyvtárban.

Az iskola „folyosója”

Délutáni fakultatív programunk során egy rénszarvasfarmra és eperföldre látogattunk.

A rénszarvasokat kézből etethettük, megsimogathattuk őket. A farm tulajdonosa rengeteg érdekes információt mondott a rénszarvasokról is és az eperföldről is. Ezt a programot mindenki élvezte, a szarvasokkal sikerült örök barátságot kötni.

Éhesek és szelídek

4. nap (augusztus 3.)

Ez a nap a kultúra jegyében telt. Ellátogattunk a Joensuu-tól 70 km-re lévő Koli nemzeti parkba, ahol egy rövid túrát követően gyönyörű panoráma tárult a szemünk elé a sziklák tetejéről. A Pielinen-tó Finnország negyedik legnagyobb tava, apró szigeteivel fantasztikus látványt nyújt a kirándulóknak. Azokra a szigetekre, amelyek nem a nemzeti park részei, át lehet menni hajóval és csónakkal, strandolásra alkalmas helyek. A hideg és eső ellenére határozottan megérte megmászni a sziklákat a lélegzetelállító kilátás miatt!

A Saimaa-tó és apró szigetei

Ebédünket a Sokos Hotel panorámás éttermében fogyasztottuk el, a finneknél alap, hogy az ételekhez kérdezés nélkül csapvizet is adnak. A világ legtisztább csapvize Finnországban van, erre méltán büszkék.

Ebéd után Esa megmutatta, hogyan kell a drónt használni légi felvételek készítésére. Ezt az eszközt mindenki kipróbálta, kicsit félve, hogy lepottyan a levegőből. De mint megtudtuk, nem tud leesni szerencsére, mert ha az elemek lemerülnek, automatikusan leereszkedik a levegőből.

Emelkedik a drón a levegőbe

Este búcsúvacsorára került sor a joensuu-i Local Bistro nevű étteremben. Itt azon kívül, hogy finn specialitásokat kóstolhattunk meg, összegeztük a négy nap élményeit, tapasztalatait. A bisztró tele volt, de a pincér olyan kedves volt, hogy egy külön termet kinyitott számunkra. Jókat nevettünk és beszélgettünk ezen a búcsúesten, és azt terveztük, hogy a továbbiakban hogyan foguk tartani a kapcsolatot egymással.

A búcsúest

5. nap (augusztus 4.)

Az utolsó nap reggele is drónozással indult, ismét mindenki kezébe vehette ezt a rendkívül hasznos eszközt. Hogyan használjuk az oktatásban? Az iskoláról videókat, fotókat készíthetünk vele, amelyből prezentációt készíthetünk akár marketing céljából is.

A drónozás után megismerkedhettünk a virtuális valósággal. Olyan eszközöket próbálhattunk ki, amelyek számítógépes szoftverek segítségével az emberi testbe juttatnak, közelről megnézhetjük a vérsejteket, egy joystick segítségével el is kaphatjuk őket, ide-oda foroghatunk, a csontvázat szétszedhetjük, a csontokat megtapogathatjuk. De nem csak biológiával kapcsolatos szoftvereket próbáltunk ki, hanem virtuálisan kalandozhattunk a firenzei Galleria del’ Accademiában és a Colosseumban. Rómában virtuális sétát tehettünk. A legnagyobb élmény azonban az volt, amikor Párizsban madárként repülhettünk át az Eiffel-torony felett és a hidak alatt. Ezt mindenki nagyon élvezte, nehéz volt elszakadni a szoftvertől.

Virtuális kalandozásunk után még egy utolsót játszottunk a Kahoot-tal. A finn kultúrával kapcsolatos kérdéseket kaptunk. Itt derült ki, ki mennyire figyelt Esa információmorzsáira, amelyeket nem a hivatalos oktatás során, hanem például a szaunában, az autóban vagy kávészünetben „ejtett el”. Mint utólag kiderült, a Kahoot-os játék egy verseny volt, amit sikerült toronymagasan megnyernem. Igaz, előnyben voltam a többiekkel szemben a finn kultúra ismeretében korábbi finn útjaim miatt. A jutalom: egy nagy doboz Fazer csoki!

Végül megkaptuk az okleveleket, sikeresen teljesítettük a kurzust. 13:00 óra körül zártuk a tanfolyamot.

A csapat, immár  az oklevéllel

Rendkívül tartalmas öt napot tölthettem újra ebben a gyönyörű országban, öröm volt a precíz, rendszerető, barátságos finnek közt lenni. Sokat tanulhattam az oktatási rendszerükről, annak hatékonyságáról, arról, hogy számukra mindenki egyenlő és joga van mindenkinek ingyen tanulni és minőségi oktatást kapni. Számomra példaértékű a finnek precízsége, rendszeretete, tisztasága, bizalma és a természet iránti rajongása.  Oktatási rendszerük példaértékű, sokat lehet tanulni tőlük. A továbbképzésen tanultakat szeretném hasznosítani az óráimon, amennyire csak lehetséges.