Rak Ildikó

Nizza, Franciaország

2023. július 10-14.

Kurzus cím: Formation pour Professeurs de Français  « L’Innovation pédagogique et motivation: enseigner le français différemment»

(Továbbképzés franciatanárok részére:  Pedagógiai innováció és motiváció: Egy másik módja a tanításnak)

Kurzusszervező:  FRANCOPHONIA

2023. júliusában egy 5 napos kurzuson vettem részt Franciaországban, a 2023-as mobilitási pályázatunkban (2023-1-HU01-KA121-SCH-00144671).

Az általam kiválasztott kurzus moduljait az érdeklődési körömnek megfelelően és az elérhető modul miatt választottam, melyen a fent említett időpontban volt lehetőség részt venni.

Németországból,  Magyarországról,  Csehországból, Egyesült Államokból, Fülöp szigetekről, Romániából, Moldáviából, Oroszországból,  Olaszországból, Ukrajnából, Egyiptomból, Ausztriából, Üzbegisztánból érkeztek  tanárok a nyári kurzusra.

Az általam kiválasztott modulok címe:

„ A kezdő tanulók szóbeli készségeinek fejlesztése a Neurolingvisztikai Megközelítés fogalmainak felhasználásával”

is.

A bemutatott modulban a nyelvtanulás és -tanítás időszerű témáit vizsgálták, mint például a neurolingvisztika fogalmát. Explicit és implicit nyelvtanulást, ez utóbbit főleg a „kétnyelvű” környezetben nevelkedő egyének, gyerekek ismerhetik tudat alatt is. Szó volt  itt, többek között, a mondat pedagógiájáról is, tehát arról , hogy a nyelvet mondatokban tanulják, például párbeszédben és ne  csak szavakban, szókincsben. Ez lehetővé teszi azt, hogy rögződjenek az adott gyakorolt mondatban éppen használt nyelvi struktúrák is. Ennek kapcsán több technikát mutattak be és sajátítottunk el. A munka párban vagy csoportban került kipróbálásra, sok esetben a kanadai előadónkkal párban végzett interakcióval próbálhattuk ki milyen a tanulói  vagy tanári szerep ebben a tanulási módszerben. A modul tananyagát az előadónk, Padlet.com interaktív felületén helyezte el, oly módon, hogy később mindenki hozzáférhessen a fontos tanulmányi forrásokhoz, gyakorlatokhoz.

A másik modul címe: „ Motiválni az osztályt  digitális eszközökkel „

A modul során játékokat, egyéni és kollektív tanulási eszközöket, új webhelyeket és alkalmazásokat ismerhettünk meg, amelyek interaktívabbá és motiválóbbá teszik az órákat:

Gimkit.com, Quizizz.com, Blooket.com, Wordwall.net, wow.boomlearning.com/, www.geoguessr.com/fr, nearpod.com.

A Lyricstraining.com segítségével, francia nyelvű zenei videók megtekintésével és a hiányzó szövegek kitöltésével gyakorolhatod nyelvtudásodat, a halláskészséget és íráskészséget, interaktív módon.

A Whiteboard.fi és Canva.com alkalmazásokról is szó esett. Digitális teremben , számítógépnél dolgoztunk, a forrásokat-tananyagot Classroom.com alkalmazásban osztották  meg, a magyarázattal egyidejűleg ki is próbálhattuk az oldalak működését. Az előadónk amerikai franciatanár volt.

Részt vettem egy konferencián :” Kölcsönös megértés és összetartozás” címmel. Egy ismeretlen nyelven megírt szöveget értelmezni kellett, csak azt tudtuk , hogy az újlatin nyelvek egyikén íródott.

A kérdés az volt értjük-e az információt nyelvismeret nélkül. Igen értettem.

A megtartott műhelymunka témája a  gamifikációról volt. Mindenki megoszthatta saját tapasztalatait a kurzus résztvevőivel, ki  milyen játékot használ osztálytermen belül, ezt meg is beszéltük párban vagy csoportmunka keretein belül. Meghatároztuk mi  a gamifikáció.

Nizza, Franciaország déli részén, Provence régióban található, csodálatos azúr kék tenger partján helyezkedik el. A környező városok Cannes és a Szent Margit sziget nagyszerű látványt nyújt és felfedezésre vár. A Szent Margit szigeten lévő börtönhöz fűződik a Vasálarcos férfi legendája, mely több művészt is megihletett már, írót, filmrendezőt. A szigeten található múzeumot megtekintettük.

Komphajó Cannes- ból a Szent  Margit szigetre, ahol a „Vasálarcos múzeum” találhatók.

Több kirándulást is szervezett az iskola, megnéztük Nizzát, sétáltunk az óvárosban, utána meghívást kaptunk a helyi specialitások kóstolására: socca és pissaladière, ahol sokat beszélgethettünk. Szerda délelőtt Monacoban jártunk, felmentünk az elég magason fekvő hercegi palotához. Gyönyörű kilátás nyílt a yacht kikötőjére és a tengerre.

Meghívást kaptunk még nemzetközi  gála estre, ahol több ország mutatkozott be, dallal, előadással, tánccal. Volt közös tengerparti piknik, nizzai tengerparti tűzijáték, amire július 13-án került sor, nagyon látványos volt, arra csoportosan mentünk el, a nemzeti ünnepet. 14.-ét megelőző napon tartották meg.

Ezek a rendezvények mindenképpen kihagyhatatlan részei a továbbképzésnek hiszen megismerhetjük más ország kultúráját, hagyományait.

A gálaest után állófogadás keretein belül beszélgethettünk és ismét megkóstolhattuk a helyi specialitásokat.

Pissaladière, nizzai saláta

Nagyon sok új információhoz jutottam a továbbképzés során, új weboldalakat és alkalmazásokat ismerhettem meg. Így a kurzus után alkalmazni tudom  az ingyenes WEB-eszközöket az osztályteremben, mint technikák és IKT,  játékokat ismertem meg és ezek  használatát az oktatásban. Megismertem  egyéni és kollektív tanulási eszközöket, új oldalakat és alkalmazásokat tudok használni, amelyek interaktívabbá és motiválóbbá teszik az órákat.  Ismerem  a  bemutatott modulokban vizsgált, a nyelvtanulás és -tanítás időszerű témáit, mint például a neurolingvisztikai megközelítést, explicit, implicit tanulást. Ismerek  többféle intelligenciát.

A tanfolyam során tökéletesítettem a francia nyelvi kompetenciákat, az interkulturális kompetenciát,  felismerem az újlatin nyelvek közti hasonlóságot egy ismeretlen nyelvnek az írott szövege alapján.

Ez már nem az első találkozásom FRANCOPHONIA iskolával, számtalan ingyenes webináriumot is szervezett  és szervez franciatanároknak. Több ilyen előadáson vettem részt. Jelenleg is vannak ilyen online események.

Az idei nyári kurzuson való részvétel nagyon jó tapasztalatot jelentett számomra és remélem, hogy az elsajátított ismereteket osztálytermen kívül is át tudom adni érdeklődő kollégáknak, minél szélesebb körben és minél több inspirációt tudok nyújtani  diákjaimnak.

A szállás, ahol laktam jó volt, kollégiumi szállásról van szó, az ottani személyzet barátságos volt. A szervezők megtettek minden tőlük telhetőt, hogy minden rendezett legyen, már utazás előtt, de a kurzus ideje alatt is  napi szinten WhatsApp alkalmazáson keresztül tartottuk egymással a kapcsolatot, úgy a résztvevők, mint a szervezők.

A tanulás intenzív, ötletekben gazdag és változatos volt. Több kulturális programból is választhattunk tanítási idő után. Én, személy szerint a Matisse Múzeumot részesítettem előnyben, nagyon érdekes volt.