Horváth Edit

Reykjavík

2021. július 18 - július 24. ( július 17-27.)

PROJECT BASED LEARNING (PBL). WORKING BY PROJECTS IN REYKJAVÍK - ICELAND

A kurzusom 7 napos továbbképzés volt Reykjavíkban.
A pályázat elnyerését követően, 2020 nyarán jeleztem, hogy várhatóan csak 2021-ben tudok részt venni a továbbképzésen. Segítőkészen fogadták, részletes szabályokat küldtek az izlandi akkori járványügyi szabályokról.
A járványhelyzet miatt azonban idén július elejéig sem reménykedtem abban, hogy el tudok utazni abba az országba, mely már a bakancslistámon szerepelt régóta.

A beutazási szabályok azonban júliusban változtak, így oltottság és védettségi igazolvány birtokában július elején döntöttem, hogy szeretnék rész venni idén a kurzuson. A szervezőktől nagyon gyorsan megkaptam a pozitív választ, annak ellenére, hogy a kurzus a School Education Gateway oldalán betelt állapotú volt.

Nagyon gyorsan eljött az utazás napja is, 2021. július 17. szombat.

Kíváncsian vártam a találkozást a Tűz és a jég birodalmaként emlegetett országgal. A repülőgépről elénk táruló látvány az utóbbit azonnal alátámasztotta.

A kurzus időpontja: 2021. július 18-24. vasárnap-szombat

Vasárnap délután kezdődött a kurzus, ahol az első órák az ismerkedéssel teltek. 23 fős csoportunkban olyan feladatokat kaptunk, melyek segítségével gyorsan, játékosan ismerkedtünk egymással, miközben az angol nyelvi kommunikációs készségünk is fejlődött.

Hétfő délelőtt folytattuk az ismerkedést, és elkezdtük megismerni a projekt alapú oktatás (PBL) alapjait is.

A PBL lényege, olyan projektek tervezése, amelyek több tudományterületre is kiterjednek, felhasználva több tantárgy integrálásának előnyeit. A hagyományos leckék projektalapú tanulásra történő átdolgozásával, együttműködést igénylő motiváló tevékenységekkel az órán, online vagy a szabadban, a tanulók érdeklődésének figyelembevételével kritikus gondolkodásra is ösztönözhetjük a tanulókat.

Mindenki megfogalmazta előzetes ismereteit, elvárásait, majd a lényeget megragadó kérdés megalkotásához is segédeszközként használható tubricot készítettük el párokban.

Kedden és szerdán gyakorlatban is használtuk a tanultakat, próbáltunk jó PBL kérdéseket megfogalmazni és olyan kérdéseket, melyek a tanulókat segítik, vezetik a munkájuk során. Majd az iskolatípusoknak megfelelőn kialakított csoportokban megterveztünk egy eTwinning projektet. Megismerkedtük az e-Twinning felülettel, és akinek még nem volt regisztrációja az elvégezhette azt.

A gyakorlati feladatok mellett a menti.com, a kahoot, a wheelofnames.com alkalmazásokkal mozgalmassá tette az órákat Iréne, a spanyol trénerünk. Megmutatta a symbaloo-t is, melyen a gyakran használt alkalmazásainkat praktikusan elrendezve gyorsan elérhetjük.

Pénteken a csoportok bemutatták tervezett e-Twinning projektjüket és levezetésént játékos feladatokkal folytattuk, a történetmesélés különböző eszközeit alkalmazva).

Hivatalos keretek között pénteken elköszöntünk egymástól, de csak szombaton a városban kapott feladatok elvégzése után zárult a program.

Nemcsak a tanultak, hanem tréner által alkalmazott módszerek is beépíthetők a tanítási gyakorlatba.

A kurzuson való részvétel, a kollégákkal való kommunikáció során bővült angol nyelvtudásom, kommunikációs készségem. Megismertem más országokból kollégákat, betekintést kaptam az ő oktatási rendszerükbe beszélgetések valamint a kurzus részét képező szervezett iskolabemutatás során.

A szervezők kirándulásokat is beépítettek a programba, melyek során betekintést nyerhettünk e különleges ország természeti szépségeibe.

Hétfőn Reykjavík főbb nevezetességeit egy városnéző séta keretében mutatták meg nekünk. A lenti fotók nagy részét azonban az egyes napokon, szünetekben, a kurzus előtt vagy után készítettem.

Kedden a Blue Lagoonban fürdőzhettünk.

Ez egy népszerű termálfürdő, ahol kb. 40 Celsius-fokos vízben úszkálhatnak a látogatók egész évben. A víz a Svartsengi Geotermikus Erőmű mellékterméke. A lagúna gazdag ásványianyag-tartalma jótékonyan hat a bőrre.

Szerdán délután a Perlanban jártunk.

Hatalmas interaktív természettudományi kiállítótér, melynek planetáriumában látványos vetítést tekintettünk meg a sarki fényről, annak kialakulásáról. Az épületben egy jégbarlangot is felépítettek.

Az üvegkupola kilátóteraszáról lenyűgöző kilátás nyílik Reykjavíkra, az öbölre és a környező szigetekre

Csütörtökön a Golden Circle következett.

A Þingvellir Nemzeti Park (Thingvellir) Izland egyik legjelentősebb helyszíne. Történelmi és kulturális jelentőségét az adja, hogy 930-ban a nemzeti park területén alakult meg Izland első nemzeti országgyűlése az Alþingi (Althingi), amely a legrégebbi, ma is működő parlament a világon. A park az eurázsiai és észak-amerikai kőzetlemez között helyezkedik el. (Izland az egyetlen hely, ahol a két kőzetlemez közötti hasadék tengerszint feletti magasságban látható.)

A Gejzír geotermikus területen a Strokkur gejzír, 4-8 percenként lövelli vizét kb. 15-20 méteres magasságba. Sikerült elkapni a pillanatot. További érdekességeket is láttunk: fortyogó sárpocsolyák, kisebb-nagyobb hőforrások, gőzölgő patakocskák.

A Gullfoss vízesés Izland egyik leghíresebb vízesése.

A hatalmas robajjal lezúduló víz 11, majd ezt követően 21 métert zuhanva egy szűk hasadékban száguld tovább. A vízesésnek otthont adó szurdok a vulkáni erők munkája által keletkezett, amelyet azóta is folyamatosan alakít, mélyít a folyó. A vízesésen lezúduló víz mennyisége átlagosan 140 köbméter másodpercenként.

Saját szervezésű programok

Bálna- és lundales

Az utazás előtt tervezgettem, hogy szabadidőmben mit szeretnék megnézni. A kurzus csak vasárnap (július 18.) délután kezdődött, így délelőtt vízre szálltam, pontosabban az Andrea nevű hajóra, mely bálnalesre vitte a vállalkozó turistákat. (Az időjárás-előrejelzés nem volt kedvező a következő hétre. Sajnos ez később beigazólodott.) A hajózás során valóban láttunk bálnát és delfineket is.

A bálnales után egy kisebb hajóval lundalesre mentem. Izlandon él a világ legnagyobb lunda (másnéven puffin) populációja. Egy olyan szigetet közelítettünk meg, ahol a lundák fészkelnek

Túra egy működő vulkánhoz

Szombaton a kurzus zárása után egy vulkántúrán vettem részt.

900 év után, idén márciusban ismét kitört a Fagradalsfjall pajzsvulkán. Ennek közelében lévő hegygerincen lehet a lávafolyam közelébe, de biztonságos távolságba jutni.

Még két teljes napom (vasárnap-hétfő) maradt Izlandon, így két egész napos túrára fizettem be. Az egyik Izland déli partvidékére, a másik pedig a nyugatira vezetett.

Izland déli partvidékén

lenyűgöző természeti látványosságokat mutatott helyi idegenvezetőnk.

A Skogafoss vízesés: a kb. 60 m magasról lezúduló vízesést zöld mohás falak veszik körül.

Reynisfjara fekete homokos partja különleges bazalt alakzatokkal és lundákkal. Vík halászfalu

Solheimajokull gleccser

Seljalandsfoss vízesés: 62 méter magas sziklaszirtről zúdul le a víz. A gyönyörű vízfátyol mögé egészen mélyen be lehet sétálni, és megkerülve azt, a másik oldalon kijönni. Gljúfrabúi, a “titkos”, rejtett vízesés: A vízesés körülbelül 40 méter magas, és minden oldalról zöld, mohás sziklák zárják körül.

Izland nyugati oldalán: a Snæfellsnes-félsziget

A félszigetet "kis Izlandnak" is szokták nevezni, mivel számos jellegzetes izlandi turistalátványosság itt helyezkedik el.

Túránk során először lenyűgöző bazaltoszlopoknál, a tengerparton (Ytri-Tunga) fókáknál álltunk meg, majd vezetőnk rokonának saját lótenyészeténél.

Arnarstapi érdekes szikla képződményei számtalan madárnak adnak otthont. Innen már látszódnak Lóndrangar fekete bazaltoszlopai is.

Ezután a Djupalonsandor fekete homokos partja következett. Itt kövek közül minél nehezebbet tud valaki megemelni annál jobb egzisztenciája lesz. Ha a negyedik követ megemeli, dupla fizetést kap. A nap végén megnéztük a Kirkjufell hegyet és a róla elnevezett vízesést, mely együtt talán a legnépszerűbb fotótéma Izlandon. A nap utolsó látnivalója egy újabb vízesés volt, mely mögé szinten be lehetett menni.

Kedden a hazautazás napján még fotózással búcsúztam Reykjavíktól.

Az Erasmus+ pályázatnak köszönhetően a kurzuson hasznos oktatási módszereket ismertem meg, a szervezők által biztosított, valamint a ráadás napokon beiktatott saját szervezésű kirándulások során pedig életre szóló élményeket kaptam ezen a varázslatos szigeten.