Lovász Csenge

Málta

Rövidtávú diákmobilitás

2024. február 3-18.

Egy Erasmus-projektnek köszönhetően iskolám kiválasztott engem egy két hetes rövid távú egyéni máltai kurzusra. 2023. októberére terveztem a máltai egyéni Erasmus-kurzusomat, de az iskola, amelyet választottam, nem volt megfelelő, mivel nem középiskola, hanem nyelviskola volt. Hosszas keresgélés után találtam a Giovanni Curmi Higher Secondary School-ra, ahol 2024 februárjában két váci osztálytársammal megkezdtük a külföldi mobilitás során a tanulmányainkat.

2024.02.02-án indultunk a 2 hetes máltai Erasmus-kurzusunkra. 2 órás repülőút után szálltunk le, este 7 körül érkeztünk a reptérre, ahol menedzserünk, Daniil várt minket. A lakhelyünktől, Ta’ Xbiex-től egy órányi buszútra volt Naxxar, ahol tanultunk. Az iskolában előre kiválasztott tantárgyakat tanultunk, melyek a következők voltak: Pszichológia, marketing, angol, grafikus kommunikáció, alkalmazott matematika, illetve volt egy kötelező tárgyunk, a system of knowledge, amit mindenkinek tanulni kellett.

Tantárgytípus szerint különböző épületekben voltak a termek. Olyan tárgyakat választottunk, amiket Magyarországon nincs lehetőségünk tanulni. Órarend szerint napi 5-6 (55 perces) óránk volt, reggel 8:15-ös kezdéssel, és nagyjából fél 5-5-kor értünk haza a szállásra. Az órák nagy része angolul zajlott, de ha egy diák máltaiul kérdezett valamit, akkor a tanár máltaiul válaszolt rá.
(Az órákról részletesen  Kiszely Anna számol be.)

Az intézményben való tartózkodáshoz belépőkártyára volt szükség. Kedvenc tantárgyaink közé tartozott a pszichológia és a marketing, mert nagyon felkészült, kedves és pozitív tanáraink voltak, akik izgalmas, érdekes órát és kellemes környezetet biztosítottak. A pszichológia azért állt közel hozzánk, mert az agy biológiai működéséről tanultunk, melyet már Magyarországon volt szerencsénk elsajátítani. Annyiban különbözött ez az oktatási forma a magyar iskoláktól, hogy szünet helyett lyukasórák voltak, a lyukasórák alatt az udvaron zenét biztosítottak. Elég pongyolán kezelték a késést és távozást az óráról.

A második héten egy máltai karnevál eseményeibe csöppentünk, emiatt az iskolában nem volt tanítás. Erre az időre szervezett a menedzserünk az NSTS English Language Institute-ba külön angolórákat. Naponta kétszer másfél órát töltöttünk ott, egy barátságos, kis létszámú csoporttal és egy szimpatikus tanárral. A csoportban 2 holland, 1 francia és 1 olasz volt. Délelőttönként részt vettünk az angolórákon, majd egy kis pihenés és szabadidő után este elmentünk a karneválra, ahol színes karneválkocsik és jelmezbe öltözött emberek vonultak végig zenei aláfestéssel az utcákon.

​​​

NSTS Campus Residence & Hostel-nél voltunk elszállásolva egy háromágyas szobában, konyhával, fürdőszobával, amely közel volt a fővároshoz, Vallettához, illetve az egyik partszakaszhoz, Sliemahoz. Reggelit biztosított a szállás, viszont az ebédet és vacsorát magunknak kellett megoldani. 5 Esténként lejártunk a partra, ahol a hangulatos étteremsorokon is végigsétáltunk, gyönyörködtünk a naplementében és a szép tájban. Visszarepülésünk előtti napon részt vettünk egy 7 és fél órás hajóúton, amelynek keretén belül áthajóztunk Gozo szigetére, ahol 2 órát városnézéssel töltöttünk, majd továbbhajóztunk a Blue Lagoon-hoz, ahol lehetőségünk volt a kristálytiszta vízben fürdeni.

a vasútállomást.

A máltai közlekedés igen érdekes, mert baloldalon közlekednek (hiszen Málta angol gyarmat volt, sok angol szokás megmaradt), és nemigen veszik figyelembe a közlekedési szabályokat, illetve a szűk utcák is megnehezítik az utazást. Busszal jártunk iskolába, amely sokszor késett vagy hamarabb elment, de ha fel akartunk szállni, akkor le kellett inteni. Felszállás után Tallinja kártya felmutatása után utazhattunk tovább.

​​​

Megismertük a máltai kultúrát, az ottani szokásokat és embereket. Fejlődött az angoltudásunk, főként a mindennapi élethez szükséges területeken (vásárlás, tájékozódás, európai uniós polgári ismeretek stb.). Sok emberrel találkoztunk, ismerkedtünk meg, akikkel hobbijainkról, kedvenc zenéinkről, érdeklődési köreinkről folytattunk eszmecserét. Önállósodtunk, hisz saját magunknak kellett megoldani a dolgokat. Sikeresen megoldottuk a problémákat, akadályokat és rengeteg élménnyel gazdagodtunk.

Összességében nagyon jól éreztük magunkat, és hálásak vagyunk, hogy megvalósulhatott a mobilitás.

Lovász Csenge

a Váci Madách Imre Gimnázium tanulója

Nagyon tartalmas, élményekben gazdag másfél hónapot töltöttünk ebben a gyönyörű országban és ha alkalmam nyílik rá, mindenféleképpen szeretnék ide újra ellátogatni.