Ipolysági tábor

2019. november 23-29.

A Váci Madách Gimnázium a tavalyi sikeres Erasmus K2 pályázata után újabb Erasmus K2 pályázatot kezdett a 2019/2020. tanévben. A pályázatot egy egészen újszerű ötletre építettük: Négy magyar tanítási nyelvű gimnázium fogott össze, akik különböző országokban működnek. Ezért a pályázat nyelve ezúttal nem angol, hanem magyar, ami unikum az Erasmus pályázatok történetében!

A Mesterségem címere című pályázatunk első tábora sikeresen zajlott le 2019. november 23-29-én Ipolyságon, Vác testvérvárosában.

A Madách Gimi négyfős csapata hamar megismerkedett a hellyel és a helyiekkel. A palóc vendégszeretet, a közös zenélés, a műhelymunkák, sok-sok közös kirándulás, szabadidős program  összehozta a váci, zentai, ipolysági és brassói diákokat és tanárokat.

November 23-án szombaton érkezett Ipolyságra a Madách Gimnázium négytagú csoportja (Nádházy Hanga, Novák Emma, Nagy Viktória és Pataki Anna 10.D osztályos tanulók és Boda Mária magyar szakos tanár). A városi Villa Romaine hotelban elfoglaltuk a szállást, és kicsit ismerkedtünk a környezettel. A gimnázium igazgatónője, Petrezsél Zsuzsanna és Tóth Tibor tanár úr fogadta a váci küldöttséget, és együtt költöttük el a vacsoránkat az időközben megérkező zentai és brassói csoporttal.

November 24-én, az első nap délelőttjén Pálinkás Tibor helyi történész-múzeumigazgató vezetésével megnéztük Ipolyság nevezetességeit, így a helytörténeti múzeumot, a városi galériát és a városi könyvtárban található makettkiállítást, amelyen a város épületei és különböző környékbeli várak makettjei láthatók, immár kivilágítva is. Délután az ipolysági Szondy Gimnáziumban találkoztunk a helyi harmadikosokkal, akikkel a gimnázium auditóriumában  közös énekkari foglalkozáson vettünk részt Balázs Martina és Balázs Szabina tanárnők vezetésével. A több mint kétórás foglalkozáson két-, három, sőt négyszólamú műveket is gyakoroltunk, elő is adtuk ezeket.

November 25-én az erasmusos diákok és az ipolysági Szondysokk irodalmi színpad diákjai a felvidéki Vekker Műhely Viadukt c. előadásán vettek részt. A drámapedagógusok Háy János Völgyhíd c. művének részleteit adták elő, a diákok azokat feldolgozva kerültek közelebb a darab és saját életük fontos kérdéseihez. Nagyon aktívan nyilvánítottak véleményt a történésekről, szőtték tovább a történetet, sokféle formában jelenítették meg érzéseiket, gondolataikat.

Ebéd után A Vekker Műhely drámapedagógusainak vezetésével műhelyfoglalkozás következett. 15 órakor Tóth Tibor tanár úr iskolatörténeti prezentációját nézték-hallgatták meg a résztvevők, majd Kuzma Dávid Sajó Sándor egyik versét szavalta el. Híves Csongor, Kukolik András és Kuzma Dávid kvízzel összekötött interaktív prezentációt készítettek a palóc nyelvjárásról.

Ezután megnéztük az iskolát.

November 26-án a projekt résztvevői - Petrezsil Noémi és Gajdács Mónika tanárnők kíséretében – Madách Imre szülőhelyére, Alsósztregovára és Mikszáth szülőhelyére, Szklabonyára látogattak el. A tanulmányi kiránduláson részt vettek az ipolysági másodikosok és néhány harmadikos diák is.

Alsósztregován a csoport megtekintette a kastélyban található két kiállítást Dana Veselovska idegenvezetésével. A kiállítás első részében Madách Imre életének eseményeit figyelhettük meg a kiállított tárgyak segítségével: az „oroszlánbarlangot”, ahol a Tragédia készült, a könyvtárat, a fogadószalont. A képekről és a kiállított ruhák segítségével megismerkedhettünk Madách életének két fontos asszonyával, a nagy tekintélyű, erőskezű édesanyával, Majtényi Annával és Madách feleségével, Fráter Erzsébettel. Megnézhettük Madách saját kezű festményeit is.

A kiállítás második részében Az ember tragédiája c. drámai költemény 15 színével ismerkedhettek meg a diákok, illetve a Tragédiához készített illusztrációkat is megcsodáltuk. Alsósztregovai látogatásunk záróakkordja a kastély parkjában található Madách-síremlék felkeresése volt.

Az ízletes ebéd után Mikszáthfalvára utaztunk, ahol Mikszáth Kálmán szülőházát látogattuk meg. Bőhm András múzeumgondnok felidézte Mikszáth Kálmán életének néhány fontos eseményét, illetve azoknak a diákoknak, akik már olvasták Mikszáth két első novelláskötetét, sok részletet elárult e művek keletkezési hátteréről is.

November 27-én három ipolysági tanárnő vezette foglalkozásokon vettek részt a diákok. Délelőtt „Akarsz-e játszani” címmel Petrezsil Noémi magyar szakos tanárnő csoportmunkára épülő foglalkozást tartott helyi és vendégdiákok közreműködésével Kosztolányi Édes Anna c. regényéből. Nagyon jó ötlet volt vegyes csoportokat létrehozni, minden országból 1-1 diák került a csoportokba. A közös munka során kezdődött az igazi ismerkedés, beszélgetés a műről és minden másról is. A diákok sokféle módon dolgozták fel a minden országban érettségi tételnek számító művet: pókhálóábra-készítés, filmelemzés és más, kooperatív csoportmunkában szerzett ismeret gazdagította a résztvevőket.

Ebéd után Csáky Csinger Alexandra tanárnő Arany János Ágnes asszony c. balladáját dolgozta föl a diákokkal igen érdekes módon: előbb elolvasták, megbeszélték a mű cselekményét, lélektani utalásait, majd csoportmunkában elő is adták a ballada történéseit, néhol igen mulatságos átdolgozásban.

A délután hátralevő részében a Mozgásban az Erasmus c. sportfoglalkozás keretében a tornateremben röplabdameccsek mozgatták meg a diákok izmait, természetesen vegyes csoportokban. A sportfoglalkozást Gajdács Mónika tanárnő vezette.

November 28-án tanulmányi kiránduláson vettünk részt. A házigazdák az Erasmus projekt vendégeit a  Selmeci-hegység szívében, Szentantal  községben álló monumentális barokk-klasszicista kastélyba vitték először Pálinkás Tibor szakmai vezetésével. Tőle megtudtuk, hogy a kastélynak négy bejárata, hét árkádja, 12 kéménye, 52 szobája és 365 ablaka van. Egy darabig itt élt Coburg Ferdinánd bolgár cár is. Jelenleg az erdészeti, faipari és mezőgazdasági múzeum székhelye, fegyver- és trófeagyűjteménnyel. A kastély legérdekesebb része az Arany szalon és annak bútorzata volt, amelyet Mária Terézia adományozott nászajándék részeként leányának, Mária Antoinette-nek.   Kár, hogy a kastélyban nem lehetett fotózni. A rendet szigorú kamerarendszer tartja fenn.

A finom ebéd után a festői bányavárosba, Selmecbányára mentünk Zvara Krisztina és Csáky Csinger Alexandra tanárnők, valamint Pálinkás Tibor szakmai vezetésével. Megmásztuk a város fölé magasodó dombon épült Újvárat (más néven Leányvárat), annak mind a négy emeletét. Megismerkedtünk a város nevezetességeivel, a Petőfi Sándor által is látogatott líceummal, az egykori egyetemmel, az alsóvárral, megnéztünk egy bányalejáratot, majd egy finom lélekmelegítő kávére egy hangulatos kávézóba is beültünk. Egyetértettünk Mikszáth Kálmánnal, hogy ennek a városnak egyetlen vízszintes utcája sincs, a városka dimbes-dombos, emiatt az író az „ördögök városá”-nak nevezte.

A kirándulásra elkísért minket az első osztály és néhány harmadikos ipolysági diák is.

November 29-én tartottuk a Erasmus K2 program záróaktusát.
Az ünnepi műsort az ipolysági Szondy Gimnázium együttese (Podhorszky Márk, Stranák Zoltán) nyitotta meg. Arany János Szondy két apródja c. balladáját zenésítették meg és adták elő.
Majd Kuzma Dávid Dsida Jenő Psalmus Hungaricus c. versét szavalta el.
A felvidéki gimnázium zenekara, a Rising souls (Podhorszky Márk, Stranák Zoltán, Kuzma Dávid, Molnár Krisztián, Szőllősi Zsolt, Moys Dominik) egyik diáktársuk, Kukolik András szövegére írt dalt, a Tűzvirágot adta elő.
Az egyesített (hazaiak és vendégek) énekkar - Balázs Martina tanárnő vezetésével - a vasárnapi műhelymunka " gyümölcsét " mutatta be.
A végén Boda Mária, a Váci Madách Gimnázium tanárnője értékelte a közösen eltöltött egy hét történéseit.
A műsort Petrezsél Zsuzsanna igazgatónő szavai zárták. A vendégek kis ajándékcsomagokat kaptak, emlékeztetve őket az ipolysági tártózkodásukra.