"A múlt, a jelen és a jövő városa"

Kufstein, Ausztria

2024. március 4-8.

Partneriskola: HLW FW szakközép- és szakiskola

2024 márciusának első hetében Erasmus+ programon vett részt iskolánk 15 tanulója és három tanára az ausztriai Kufstein városában. A projekt, amit megálmodtunk „A múlt, jelen és jövő városa” nevet kapta. A diákok angol, történelem, földrajz, digitális kultúra ismereteiket bővítették illetve idegennyelvi kompetenciájukat fejlesztették. Sok szervezést igényelt a megvalósítás, de úgy gondoljuk megérte.

Az utazás vonattal történt, mindenkinek ajánlom mert kényelmes, pontos az osztrák vasút.

A program első napján a bőséges, ínycsiklandozó reggeli után meglátogattuk a HLW FW szakközép- és szakiskolát. Találkoztunk az iskola igazgatójával és néhány ott tanító kollégával, akik körbe vezettek minket az iskola épületében. Megmutatták a szaktantermeket, illetve az iskola tankonyháit, ahol a diákjaik főzni tanulnak. Az iskola épülete igen nagy, annak ellenére, hogy „csak” 400 diák tanul a falai között. Számunkra valódi labirintusnak tűnt ez a tiszta, rendezett, funkcionálisan kialakított épület. Nagyon jó volt látni, hogy az itteni diákok mennyire kulturáltan, fegyelmezetten viselkedtek, nem tolongtak, hangoskodtak a folyosókon és a tantermekben.

Érdekesség, hogy a tanóráik jellemzően 50 percesek, mindössze 5 perc szünettel a két tanóra között. Az osztrák kollégák nagyon kedvesek, közvetlenek és segítőkészek voltak.

Miután az iskolát bejártuk, az osztrák diákokkal és tanárukkal együtt ellátogattunk Kufstein híres várába. Az idegenvezető rendkívül érdekesen és szórakoztatóan mesélt a várról és annak történetéről, ezáltal bepillantást nyerhettünk Ausztria történelmébe és értesülhettünk a vár magyar érintettségéről is. Többek között megtudtuk, hogy Kazinczy Ferenc és Rózsa Sándor miért és milyen körülmények között raboskodott itt. Nevüket üvegtábla őrzi. A várból lenyűgöző kilátás nyílik az Inn-folyóra és a Kufsteint körülvevő hegyekre.

A vár további különlegessége, hogy minden nap délben kb. 10 perces orgonazenét hallhatnak az ide látogatók – ezzel a zenével az első világháborúban elesett hősökről emlékeznek meg. Az orgona mintegy 5000 síppal rendelkezik, amelyeket közelről is meg lehet nézni, nyomon követhető, ahogyan a redőnyök nyitódnak-záródnak.

A várlátogatást követően visszatértünk az iskolába, ahol a diákok már elkészítették a többfogásos ebédet. A pincértanulók minket kiszolgálva, angol nyelven gyakorolhatták a felszolgálást, elmondható, hogy nagyon színvonalasan.

A finom ebéd után újra nyakunkba vettük a várost. A magyar és osztrák diákoknak vegyes csoportokat alkotva egy telefonos applikáció (Locandy) segítségével meg kellett keresniük Kufstein nevezetességeit. Ez nagyjából egy kétórás programot ölelt fel. A helyi diákok osztályfőnökével közben mi is felfedeztük a várost, aki rendkívül sok érdekességgel szolgált Kufsteinről és Ausztriáról egyaránt.

Második nap reggel ugyanolyan finom volt a reggeli a szállodában, így senki sem indult el üres gyomorral az iskolába. Ezen a délelőttön a csapatunkat három részre osztották és így kisebb létszámmal csatlakoztak egy egy osztályhoz. Voltak akik tesi órán vettek részt, voltak  akik énekórán, angol, német, biológia órákon. A közösen lepődjünk meg azon, hogy az osztrák diákok motiváltak az órákon, jelentkeznek, felelni szeretnének, kérdeznek.

Próbáltuk megfejteni ennek  a titkát, talán az is közrejátszik, hogy nincsenek annyira leterhelve mint a magyar diákok, így több energiájuk van az órákon. Naprakész információkat tanulnak, például informatika órán a mesterséges intelligencia segítette photoshoppal készítettek képeket az iskola honlapjára.

Ebéd időben találálkoztunk és megbeszéltük, kinek hogy tetszettek az tanórák. Délután a Riedel üveg múzeumot látogattuk meg.  Itt egy francia nő volt az idegenvezetőnk. Elmesélte a gyár történetét, megnéztük a kiállított poharakat, vázákat, üvegeket. Majd következett a legérdekesebb részt, a gyárat is megnézhettük. Bementünk a forró épületbe, ahol az üvegfúvó munkások dolgoztak. Nagyon megbecsülik a munkásaikat.

Este szabad program volt, különböző éttermekben vacsoráztunk, de megállapítottuk, hogy mindenki elégedett volt az étellel, kiszolgálással.

Csütörtök délelőtt a jövő városa projekten dolgoztunk. Ahogy a fotók is mutatják, jól együttműködtek a diákok. Mindegyik csoport kicsit másképp képzelte el a jövő városát, voltak akik szemét nélkül, volt aki egy égi étteremmel,  volt aki sok zöld területtel, remek ötleteik voltak a diákoknak.

A projekt nyelve angol volt, itt megcsillogtathatták nyelvtudásukat diákjaink. Mindegyik  csoport előadta a tervet, ügyesek voltak.

Délután már a búcsú bulira került sor, ami pizza sütés volt az iskola konyháján. Itt két csoportra osztották a mieinket, a fele társaság a konyhába kötött ki, a másik fele pedig a terítésnél segítkezett. Nagyon élvezték a diákok ezt a tevékenységet is, talán a konyhások egy kicsit jobban.

Az estét a diákok együtt töltötték, megbeszélték, hogy októberben Vácon találkozunk. Másnap reggel csomagolás és indultunk is haza, most is vonattal, szerencsésen megérkeztünk Budapestre.